Search This Blog

Powered By Blogger

Monday 4 January 2010

Ayurvedic remedy/ インドの妙薬



昨年の11月、風邪をひきました。喉にくる風邪です。
そのときに、予想外の効き目を示したのが、これです。
今日も、なんだか喉がヤバイ感じだったので、さっそく作りました。

Back in November last year I caught a really persistent cold.  I had a sore throat, and was coughing all the time.  This yellow stuff is what proved to be a miracle medicine.
Today I felt something coming... and so I made it again.

ヨガの先生に薦められたアーユルヴェーダの...薬と言っていいのでしょうか?
粉末のターメリックと蜂蜜を混ぜたものです。私は、粉末のジンジャーとシナモンも入れてます。生姜は体があったまるし、シナモンは単純に好きなので。個人的には浅田飴っぽいと思っています...

It was recommended by my yoga teacher.. an Ayurvedic remedy.
It is a mixture of turmeric and honey.  Well, out of curiosity I added a bit of ground cinnamon and ground ginger.  The cinnamon added a nice flavour, and ginger some heat.

これを、1日2,3回舐めていたら、3日目にはぴたっと咳がとまりました。それまでは、夜も咳き込んで眠れないほどだったのに、嘘のように止まりました。
ちょうど治る時期だったのかもしれないけれど、ほかの薬をのんでもきかなかったので、効いた...気がします。
それ以降は、喉が痛いかな?と思ったら、すぐにこれを練って、舐めています。

I carried on "eating" this, 2-3 times a day, and..  on the third day, my cough stopped, completely.
Was it just the timing??  I don't know, but it seemed to have worked for me, much better than some of the cough medicines and Stre--ills.
Whenever I feel that my throat is a bit sore, I make this and eat.

おいしいものではありませんが(笑)、薬を飲むのは嫌い、という方、ぜひお試しください。信ずるものは救われるといいますから...。

It is not delicious.. but if you don't like taking pills, give it a go!!

4 comments:

  1. 「病は気から。」って言うけど、コレ、かなりホントだよね。「効いてる気がする。」とか、「これを飲めば大丈夫。」って思えること、その安心感みたいなものが、すっごく大事なんだね。
    実際、ハーブ関係のセミナーできいたんだけど、抗鬱薬の類を開発する時の最大のハードルは、プラシーボ(偽薬)より効果があることを証明すること、なんだそうです。そんなものなのか~…ってびっくりしたけれど、そんなものなのでしょう。
    私はこないだ胃が痛くなった時、カモミールティーに助けられました。(…と信じてます。)やっぱり自然なモノの力、がいいよねえ。

    ReplyDelete
  2. ことの葉さん、こんにちは。
    そうなのよね。私にとってはビオフェル●ンが、小さい頃からずっと、「お腹のどんな状態にも効く薬」でした...。
    昨日、夫は「胃もたれしているからコーヒー飲む」って言ったのですが、私の場合、そんなときにコーヒー飲んだら悪化してしまいます。
    これも、お互いの思い込み??
    イタリア人は「食べ過ぎたらリモンチェッロを飲めばOK!」って言ってたし...。

    ReplyDelete
  3. Hi Miho! I'm so happy to read your blog! I recognize this remedy, you wrote about it in an email not so long ago :) What are the proportions of honey and turmeric?

    ReplyDelete
  4. Hi Jess! (who's Miho???;))
    Yes, I am spreading the words! I am sure at least five of my friends have heard the same thing that you did- because I was so excited to have found the "miracle remedy". Don't they say it is also effective for Alzheimer?
    I normally use 1 teaspoon Turmeric to 1.5-2 teaspoon honey, with a tiny bit of cinnamon, and about 1/8 teaspoon ground ginger.

    ReplyDelete