Search This Blog

Powered By Blogger

Thursday 3 June 2010

Taste of home - part 1/ 故郷の味 Part1


I haven't updated my blog for a long time..  and it is because I was back in Japan for an event that I was involved in.  The month of May just flew away, without me noticing at all...!
My stay was rushed, as always.  I had some work to do, but of course I took advantage of the occasion and indulged myself with delicious food :)  Of course my mother spoiled me with her home-cooked food (had lovely meal with lots of bamboo shoots - very seasonal).  Other than that, during the first few days I was stuffed with Japanese sweets.  Here are just a few of them..

The pictures to the left are Dorayaki.  "Dora" means gong, and normally a dorayaki consists of two round sponges with sweet azuki (or aduki- but azuki is closer to Japanese pronunciation) bean paste sandwiched in-between.  However, this one had a twist, as instead of sandwiching two rounds, it was one folded in half.  The sponge had a distinctive brown sugar flavour which was very pleasant, and the azuki was excellent.  It was a sweet present from one of my very good friends.  I also love the packaging - very neat.




Later when the pastry chef who was involved in the event arrived from London, I recommended him to taste this dorayaki - he loved it!


This is another Japanese sweet called Uiro.  Apparently more than one region claim that this is a special delicacy of the city, but this one comes from Tokushima prefecture.  It was a gift from my father's friend.  Again, I love the presentation.  So delicate and beautiful.  There were two flavours: azuki and green tea, and the flavour was so subtle.  I think uiro is something that you enjoy for the texture and the feeling of its smoothness, more than its flavour.  I enjoyed the cool, smooth mouth feel very much, which left a light aroma of the beans or the tea.

Seeing these photos again make my mouth water - but seeing the photo of my little niece makes my heart melt...  This is my cute little niece, just turned 10 months.  I was very happy that I could spend some time with her, although I am sure she won't remember me when I see her next time.. :(
Well, I just have to see her more often!!


%.%.%.%.%.%.%.%.%.%.%.%.%.%.

ずいぶん長いこと、ブログの更新をしていませんでした...。それというのも、とあるイベントに関わって日本に戻っていたためです。そのうち、気づいたら5月も終わっていました…。
日付は無視して、5月を振り返った、6月の更新です(笑)

いつもながら忙しい滞在でしたが、せっかくなので、いろいろと日本ならではのおいしいものを頂いてきました。
母の手料理もとても嬉しくて美味しかったし、イギリスでは食べられない産直の筍も最高でした。山菜、アサリのお味噌汁、たらこ…みんな、とっても美味しかった。
イギリスを発つ前、「帰ったら美味しい和菓子が食べたーい!」と念じていたためか、今回はずいぶんいろいろと和菓子を頂きました。その一部です。

こちらは、黒船というお店のどら焼きです。パッケージもお洒落。普通のどら焼きのような円形ではなく、二つ折りにした三日月のような形で、黒糖のコクが美味しい、ふわっとしたカステラ生地でした。皮もさることながら、中のつぶ餡がまた美味しかった。K子ちゃん、ごちそうさまでした。






このあと、イベントのためにロンドンから来日したパティシエにも、このどら焼きをおすすめしました。彼も「おいしい!」ととても気に入ってました(ここのカステラも)。




こちらはういろう。徳島県のものです。
私はういろうというと名古屋、という印象が強かったのですが、結構あちこちの名産なのだそうです。
つるりとして、もっちりとして、さっぱりとして…。英語ではなかなか表現しがたいですね。美味しくいただきました。濃い目にいれた緑茶によく合います。
こうしてまた写真を見るだけで、ほのかな和菓子の美味しさがよみがえるようです。
(このほか、豆大福、かりんとう、柏餅、みたらし団子、ほうば餅、カステラなども頂きました♪)

そして、和菓子以上に愛しいのが、この姪っ子です。
(比べるな!と姉に叱られそうですが…)


ちょうど10カ月。可愛いさかりです。もうすっかり、叔母バカ。何枚写真を撮ったことでしょう…次に会うときには、きっと覚えていないだろうな。また行かないと。

No comments:

Post a Comment