Search This Blog

Powered By Blogger

Saturday 21 May 2011

The Balkans: Sofia (Bulgaria) / バルカン旅行: ソフィア (ブルガリア)

We went to the Balkans on holidays (yes, no excuse this time, holidays).
We created our own tour to cross the Balkans from Bulgaria to Bosnia and Herzegovina.


We visited six countries in 11 days.  It was a "taster" for sure, and we do admit that it was a quick, rather rushed trip.  But we really had a great time  - so, here we go.

Our first destination was Sofia.  Despite its under construction-everywhere impression, it is a rather quiet town with warm, friendly people.
Our major issue was not the Cyrillic writing or talking in English, but finding a good restaurant (that is not a pizzeria).  That is why our first lunch ended up being an omelette with a Mexican twist (rather original, I must say).

On the first day, we joined the Sofia Walking Tour, which was VERY good and informative (and even free).
On the following day, we visited the places again properly, as there was no time to stop and enter the establishments during the tour.


There are many churches in Sofia, but I found this one particularly interesting: Church of St George.  
The building goes back as far back as the 4th century AD and has some frescoes dating back to the 12th century.
I also like the fact that it is surrounded by huge buildings - one of which belongs to prime minister of Bulgaria.  
So, you have to go through a gate guarded by military guards to get to this church.
(↓ handsome guards ;))


Another memorable thing in Sofia was the spring water.  There are several "water points" where mineral water flows non-stop, and people would come with big bottles to get their drinking water. 
Of course we tasted it too - it was a bit warm, and very nice.


"Daddy daddy, I want water"
"OK.. don't splash on your T-shirt.." 


We only had time to visit Sofia this time, but I would love to go back to discover other parts of Bulgaria.  I have a feeling that this country has got so much to offer.

So our trip kicked off nicely - interesting churches, good water, friendly people, and fantastic coffee.  

I can totally forget that we had to look for restaurants for more than an hour.






. 。. 。. 。. 。. 。. 。.

先日、11日ほどかけてバルカン半島を周遊してきました。今度は言い訳なしのホリデーです...。
ブルガリアからボスニア=ヘルツェゴヴィナまで、計6カ国をまわりました。バス移動の多い、バックパッキングに近い旅行でした。


一か所に長く滞在はできなかったので、「つまみ喰い」の感は否めませんが、それでも充実した、刺激的な旅行となりました。
以下、旅行記です。

ロンドンから最初に向かったのは、ブルガリアのソフィアでした。
あちこち工事中で、美しいとは言い難い第一印象でしたが、それでいて落ち着きもあり、エネルギーと静かさが共存している、不思議な街でした。

この街で私たちが一番困ったのは、キリル文字の表記でも英語での会話でもなく、...レストラン探しでした。
記念すべき旅行最初の食事が、「メキシコ風オムレツ」という不思議なものになってしまったのも、そんな事情からでした。微妙。

到着した日の午後には、市内をまわるウォーキングツアーというものに参加したのですが、これがとっても良かった! (しかも無料)
しっかり説明してくれるのですが、それぞれの建物の中に入る時間はなかったので、翌日ゆっくり時間をかけて再び訪ねてまわりました。

ソフィアにはいくつもの教会があります。その一つ、聖ギオルギ教会がこちらです。
4世紀にさかのぼる建築で、内部には12世紀に遡るフレスコが残っていました。
周りを近代的な建物に囲まれているというのがなんだか面白いのですが、実はここに入るには、総理府を通り抜けるのです。
門の前では衛兵さんたちが立っていました。


↓ なかなかカッコいい制服。


ソフィアでもう一つ印象的だったのが、ところどころにある公衆水汲み場でした(勝手に命名)。
蛇口をひねらずとも、ずーっと水が出っぱなしになっていて、皆さんペットボトルを持って水を汲みに来るのです。
ちょっとあったかくて、おいしい水でした。
ツアーのガイドのお姉さんが「冬はこのあったかさが嬉しいのよ~」と言ってました。温泉みたい。


「おとうさーん、おみず~」
「ぬらすなよー。飲むだけだぞー」


今回はソフィアしか寄れなかったけれど、ぜひまたブルガリアの他の土地も見てみたくなりました。山と森が多いので、ハイキングなども良さそう。

というわけで、なかなか良い旅のスタートでした。
興味深い教会をたくさん訪ねて、ミネラルウォーターをあちこちで飲んで。
人は親切だし、コーヒーはおいしいし。


レストランは不発に終わりましたが…
1時間以上もお店を求めて歩き回ったのも、今となっては良い思い出です^^



4 comments:

  1. 計6カ国のバカンスですか!!!なんとうらやましい!
    とはいえ、忙しい予定だったんですね。(笑)
    この辺の国って何語なのかしら?イマイチボンヤリで。←勉強不足
    行きたいエリアなのに…。

    「メキシコ風オムレツ」をクレープの何か変わったヤツ?と記事読まず写真だけで判断してしまいました。オムレツだろうがクレープだろうがなんとなく微妙なモンて言うのは判別つきますね。あはははは

    ReplyDelete
  2. ブルガリアといえばヨーグルト・・・ではないのねf^^;
    ・・・はおいておいて・・・便利、とか、合理的、だけで街がつくられていってないのも、いいよね~。ちょっとした「はてな?」があって、ディープなところへの探索のワクワクがあったりして、そういうのも「風情」だなって思います。可愛い教会^^。なんだか守られてる感じもするし。
    そういえばパリのサント・シャペルとか、ロンドンならテンプル・チャーチとかも、お役所だか何だかの中の、ちょっと入りにくいところにあるよね。

    ReplyDelete
  3. Sakae さま

    ブルガリアはブルガリア語です。表記はキリル文字(一番上の写真はブルガリアと無関係で、アルバニアとモンテネグロの国境の写真です)。
    メキシコ風オムレツは...オムレツに鶏とトマトとタマネギが入ったものでした。まずく無いけど、ブルガリアでもメキシコでもない...が、メキシコとブルガリア料理を謳った店でした(???)

    更新...先が長いです~

    ReplyDelete
  4. ことの葉さま

    ブルガリア、やっぱりヨーグルトも食べますよー。
    朝食のヨーグルトがおいしかった。それと、アイランというトルコで良く飲む塩味(!)のヨーグルトベースの飲物も一般的なようです。

    教会ですが、大都市では「大きな建物に囲まれた教会」はやむをえないかもしれないけれど、これは群を抜いてます! 他にも地上から一段低いところにあって、地下道を通らないと行かれない教会もあったな...。

    ReplyDelete